De toekomst van SAP BPC (Business Planning and Consolidation)
Plannings-, forecast- en consolidatieproces binnen één oplossing
In deze blog leest u het antwoord op de vraag: Wat is de toekomst van SAP BPC? In het tweede deel van deze serie zal hij verder ingaan op de verschillende versies van SAP BPC.
SAP BPC
BPC, Business Planning and Consolidation, is software die door SAP op de markt is gebracht. Het combineert het plannings-, forecast- en consolidatieproces binnen één oplossing. Daarnaast is er een verdergaande integratie met de financiële processen binnen het SAP-landschap.
Ontwikkelingen rondom SAP BPC
Sinds SAP in 2007 OutlookSoft heeft overgenomen, is het hard gegaan met BPC. Allereerst werd het product van het Microsoft-platform naar SAP ABAP/NetWeaver geporteerd. Daarna werd de gebruikersinterface van Flash naar HTML5 overgezet. Vervolgens kwam het HANA-jasje over het product heen, door onder andere de PAK (Planning Application Kit) en het embedded model. Binnen het embedded model werden de gebruikte BW-objecten stuk voor stuk vervangen door de nieuwe HANA Studio-objecten. Bovendien werd de EPM- (Enterprise Performance Management) gebruikersinterface binnen Excel vervangen door de Analysis-interface. Als laatste werd het product gedoopt tot IBP (Integrated Business Planning), soms ook geschreven als IBPf (de f staat voor finance). Dit product werd ook wel BPC optimised genoemd en gaat inmiddels door het leven als Real Time BPC. Als vermoedelijke voorlopige afsluiter wordt er binnenkort een nieuw BPC-product gelanceerd dat zijn werk gaat doen binnen SAP BW/4HANA.
Concluderend kun je stellen dat er bijna elk jaar een nieuwe versie is verschenen in de afgelopen tien jaar.
Wat is nu de toekomst van SAP BPC?
Om deze vraag te beantwoorden moet je de technologie volgen. Waarom waren er eigenlijk zoveel versies van BPC in het afgelopen decennium? De reden hiervoor is duidelijk. Eerst moest het product opgenomen worden in de ABAP-familie. Flash was niet houdbaar en werd daarom in HTML5 gegoten. Als laatste moest het HANA-tijdperk ingezet worden. De tussenlaag, waarbij de data eerst naar een ABAP-laag werd overgehaald, werd vervangen door uitvoering direct in de database. Hierbij moest alles verlopen via SQL direct op de database.
Naast de technologische ontwikkelingen, die zijn geënt op standaarden en het sneller verwerken van de data, vindt er ook robotisering plaats. Robotisering heeft tot doel om kosten te besparen, zodat er minder gebruikers nodig zijn om bedrijfsprocessen via de software te ondersteunen. Waar eerst iedereen zijn eigen gebiedje of tabellen binnen het ERP/BI-landschap had, wordt het nu gecombineerd op één plaats; waar mogelijk in één tabel en één systeem. Systeemscheiding was nodig om de gebruikers een volwaardige omgeving te geven voor het verwerken van de transacties. Snelheid is nu minder een bottleneck en systeemscheiding is daardoor minder van toepassing.
Er zullen daarom vooralsnog drie BPC-producten overblijven:
1. Het product dat nauw geïntegreerd is in SAP S/4HANA.
2. Het meer flexibele BPC in het SAP BW/4HANA-landschap.
3. Simpele planning in een BO cloud-omgeving, waar je vanuit overal bij kunt.
BPC-product nauw geïntegreerd in SAP S/4HANA
Het eerstgenoemde BPC-product zal het meest de toenemende RPA (Robotic Process Automation) ondersteunen. Hierbij moet je denken aan ‘continuous accounting‘ waarbij de jaarlijkse/periodieke afsluitingen doorlopend uitgevoerd worden. Niet meer jaarlijks of periodiek de overwerkperioden om alle transacties te verantwoorden, uit te leggen, of te consolideren, maar direct alle onbekende transacties een plaatsje geven, geholpen door (waarschuwings-)mechanismen die zijn ingebakken in de applicatie.
Een ‘universal journal’, waarbij alle financiële boekingen centraal worden opgeslagen in één tabel, zal de ondergrond vormen voor veel financiële scenarioverbeteringen.
Flexibel BPC-product
Het tweede BPC-product zal de basis zijn voor planningen die wat complexer zijn. Eventueel ‘driver based’ met verregaande mogelijkheid tot simulaties. Denk hierbij aan de kosten van een werkplek die afhankelijk zijn van de werknemer en het profiel. Iemand op kantoor heeft een desktop pc en bureau nodig, terwijl iemand buiten de deur alleen een laptop nodig heeft. Het aantal werknemers met een bepaald profiel wordt gepland. Wat is de impact op de kosten als een laptop goedkoper wordt? Of wat is de impact op de totale kosten van de werknemers als de locatie, waar de werkplek is, veranderd?
Bij het eerste en tweede product kan er voor de flexibiliteit van de meer complexe rapportagebehoefte bovenop de planningen worden gekozen voor Fiori apps of Lumira 2.0 (de samensmelting van Lumira en Design Studio).
BPC-product voor simpele planning
Het derde product is bedoeld om een simpele planning die makkelijk vanuit overal toegankelijk is te kunnen ontsluiten. De rapportage zit hierbij ingebakken.
Tot slot
Op basis van de technische ontwikkelingen die in het verschiet liggen, verwacht ik dat er niet meer zoveel nieuwe versies gaan uitkomen zoals in het afgelopen decennium.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van BPC voor uw financiële proces. Neem dan contact met ons op.